donderdag 17 maart 2011

Lesgeven, project en heel veel meer.. leven in Costa Rica!

De afgelopen weken kunnen wennen aan het ritme, de kinderen het les geven en alles wat daar bij komt kijken. Het valt niet mee hier in CR ;) Ik moet zeggen dat ik er steeds meer lol in begin te krijgen. De eerste weken had ik er redelijk veel moeite mee dat er altijd een aantal kinderen waren die precies het tegen over gestelde deden van wat jij graag zou willen zien. De laatste weken, kan ik mij daar niet meer zo heel druk om maken. Ze gaan hier gewoon, ouderwets  ‘de hoek’ in. Niet leuk, maar het werkt wel. Toch merken we dat de kinderen meer aan ons gewent zijn, wij ook meer aan hen en dat er meer structuur in begint te komen. Op de donderdag heb ik samen met Floor de bovenbouw groepen, dat betekent: heel enthousiast, alleen maar willen winnen dit zelfs ten kosten van de fair play en helaas heeeel veeeel geschreeuw. Toch zijn de kinderen zo blij met de gymlessen, dat wij alsnog blijven lachen. De docenten hebben ons er al op gewezen, streng te blijven en de namen te noteren van de kinderen die zich tijdens de gymles niet weten te gedragen, dan zouden zij ze wel even goed aan pakken. Top medewerking dus!

Deze week ook een GO van de basisschool voor mijn afstudeer project gekregen. Ik ga met de bovenbouw groepen een interventie uitvoeren om het kennis niveau over Bewegen & Voeding te vergroten. Samen met de docenten ga ik een 5 tal lessen in verzorgen. Ik maak de lessen en bepaal de thema’s en vervolgens geven de docenten deze lessen. Dit in verband met de taal is dit de beste oplossing en meteen een goed voorbeeld van teach the teacher. Vandaag alle klassen bij langs geweest en na mijn vakantie begin ik. Heb er zin in!
De zwemlessen gaan ook heel goed. Voor deze activiteit is zo veel animo, dat ik tegen veel  kinderen ‘nee’ moet verkopen. Helaas is er in het zwembad ge mogelijkheid om alleen dinsdag en donderdag les te geven. Per groep wil ik niet meer dan 9 kinderen, i.v.m. de veiligheid en de begeleiding. De kinderen gedragen zich heel goed en zijn niet bang. We gaan elke keer met 2 lesgevers naar het zwembad omdat er in beide groepen veel niveau verschil zit, kunnen we dat om deze manier mooi oplossen. Ik vind de zwemlessen het leukste om te doen en kan niet wachten om de kinderen zo ver te krijgen dat ze alleen én zonder kurk kunnen zwemmen. Een aantal kinderen zal dat niveau helaas dit jaar niet gaan halen maar hebben in ieder geval een leuke ervaring gehad en zijn water vrij.

Twee weken geleden voor het laatst weg geweest: Jacó uiteraard. Alleen met de meiden. We hadden het dit keer goed voor elkaar: klein appartementje met zwembad en zelfs een bubbelbad! Echt helemaal top. Zaterdag hebben we onze surf kwaliteiten kunnen verbeteren en zondag hebben we de hele dag bij het zwembad gelegen.. samen met de ouderwetse Nederlandse Pannenkoeken en tosti’s! Of terwijl ultiem genieten en weer helemaal opgeladen voor een nieuwe werk week.

Gister was mijn zusje jarig en ben met de hele familie naar de bioscoop geweest: ‘Mars needs Moms’ 3D. Mijn eerste 3D film, toch leuk om die ervaring in Costa Rica mee gemaakt te hebben. Het is een kinderfilm dus Spaans gesproken en snapte het verhaal! Fijn, dan merk je dat het steeds iets beter gaat met het Spaans.
Morgenochtend werken daarna de laatste dingen regelen voor de sportdag en dan weekend! Deze en de aankomende weekenden zitten al aardig vol; vergadering, a.s. zondag de tweede sportdag, verjaardag van me gast moeder en haar dochter (me zusje). Volgende week de opening van de voetbalschool en het laatste weekend een grote familie dag van de familie van mijn gast vader.

Costa Rica is een super mooi en leuk land, er zijn een aantal dingen die ik hier hellemaal geweldig vind en mij echt op vallen:
  •  Welke bus je ook in stapt er is altijd muziek. Vanochtend zat ik ook in de bus naar school en toen hoorde ik keiharde Salsa. Best chill wakker worden. Moeten ze in NL ook maar gaan doen, zijn de mensen misschien niet zo chagrijnig.
  •  De buschauffeur is koning hier: ik heb al vaak met de hele bus moeten wachten omdat de chauffeur melk, brood of koffie moest halen. Lol!
  •  Nog een voordeel van het OV hier: hier kan je overal op- en instappen. Ze maken er hier in ieder geval geen probleem van als je 2 minuten later aan komt zetten want de bus wacht op je. Kunnen ze in Nederland nog eens iets van leren.
  • Bussen rijden hier om de 5 minuten.
  • Als iemand hier jarig is, krijgt iedereen tegelijk aan het einde van het feestje taart. Is toch veel gezelliger dan één voor één bij binnenkomst een stukje taart zoals wij het in NL kennen? Taart eten betekent hier: Party is over, bedankt en Adios.. Ga ik ook invoeren.
  • Cadeautjes worden op een tafel gelegd en daarna allemaal tegelijkertijd voor de taart uitgepakt.
  • Costa Rica arm? Nou ik kreeg wel een aantal vraagtekens toen ik zag dat de WC in de bioscoop automatisch doorspoelden J.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten